hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| ملایر قطب تولید انگور

همدان| ملایر قطب تولید انگور

نیمی از انگور تولیدی همدان به ملایر تعلق دارد و این شهرستان ملایر با حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور سالانه قادر به تولید بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور است و از نظر عملکرد انگور در هر هکتار با بیش از ۱۱۵ تن، در سطح کشور رکورددار است.

 به گزارش ایرنا، ثبت انگور ملایر (آذر سال گذشته) به‌عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) موفقیتی بزرگ برای ملایر بود که موجب شد شهر جهانی انگور گام‌های خود را در انتخاب جشنواره‌های متعدد همچون خوشه برتر انگور محکم‌تر بردارد و با داشتن پژوهشکده انگور و کشمش و ایستگاه تحقیقات انگور، آوردگاهی مهم برای تاکداران در سراسر کشور و حتی آن‌سوی مرزهای ایران باشد. امسال هفتمین جشنواره خوشه برتر انگور متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و به دلیل مصادف شدن برداشت انگور با ایام محرم داوری خوشه‌های برتر به‌صورت مجزا برگزار و تجلیل از باغداران نمونه در پرورش خوشه‌های زرین به ماه آینده یعنی آبان، هم‌زمان با برگزاری جشن ثبت جهانی انگور موکول شد. بیش از صد باغدار در امر باغداری از نقاط انگور خیر کشور در این مسابقه شرکت کردند و به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی پیمان گستر هرسال به دنبال قوی‌تر و تخصصی‌تر کردن این جشنواره هستیم تا باغداران بیشتری بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.

دبیر هفتمین آئین ملی خوشه برتر بیان کرد: جشن خوشه برتر به‌عنوان یک سمبل و نماد در معرفی انگور ملایر در سطح ملی و بین‌المللی عمل کرده و در کشورهای دیگر همچون گرجستان جشن خوشه برتر را می‌شناسند و سال ۹۶ با یکی از شهرهای آن قرارداد خواهرخواندگی در راستای خوشه برتر بسته است. اکبر رحیمی ثبت جهانی را مهم‌ترین رویداد برای انگور ملایر دانست که این اتفاق می‌تواند به کیفی‌تر و گسترده‌تر برگزار شدن جشن خوشه برتر کمک کند. او تأکید کرد: در همین راستا به دنبال اضافه کردن بخش «باغ برتر» و «فرآورده‌های انگور» به این جشنواره هستیم. رحیمی ادامه داد: علاوه بر مانیزان در دیگر نقاط شهرستان نیز محصولات جانبی و فرآورده‌های انگور تولید می‌شود که هنوز ناشناخته است و به دنبال معرفی این فرآورده‌ها هستیم.

ظرفیت ویژه استان همدان در تولید و پرورش انگور

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی همدان و یکی از داوران انتخاب خوشه برتر انگور دراین‌باره گفت: ایران از نظر سطح زیر کشت انگور در جایگاه نهم جهان و از نظر تولید رتبه هشتم جهان را دارد.

ماشاا... مرآتی با اشاره به ظرفیت ویژه استان همدان در تولید و پرورش انگور بیان کرد: طبق همین گزارش در سال ۲۰۱۶ سطح زیر کشت انگور در استان همدان حدود ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار با میزان تولید سالانه ۳۸۶ هزار تن بود که از این نظر رتبه چهارم کشور را در سطح زیر کشت و رتبه دوم را در تولید دارد. مرآتی افزود: در تلاش هستیم سطح زیر کشت انگور این استان را در سال جاری به حدود ۲۲ هکتار و میزان تولید را به ۴۰۶ هزار تن برسانیم که پیش‌بینی می‌شود با این رقم، میزان تولید انگور امسال حدود هشت درصد افزایش یابد. این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین ملایر را یکی از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش استان و کشور با سطح زیر کشت حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ دانست و ادامه داد: ۶۰ درصد تولید انگور استان در این شهرستان است که پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید این محصول به بیش از ۲۴۲ هزار تن برسد. مرآتی با بیان اینکه ملایر نخستین شهر جهان است که انگور آن در فهرست میراث مهم کشاورزی ثبت شد گفت: علاوه بر تولید انگور، ملایر به‌تنهایی بیش از ۲۰ درصد تولید کشمش کشور را به خود اختصاص داده و با بیش از ۳۰ هزار کشمش صادراتی در سال از این نظر جایگاه دوم و سوم کشور را دارد. او برگزاری جشن خوشه برتر را در هدایت باغداران به سمت کیفی سازی محصول اثرگذار دانست و گفت: در تلاش هستیم سال آینده جشنواره را در ۲ بخش خوشه برتر و باغ برتر برگزار کنیم و عوامل فنی باغ نیز همچون نحوه فرآوری، آبیاری نوین، تغذیه، سیستم کیفی و دیگر موارد فنی را در انتخاب باغ برتر مدنظر قرار دهیم.

افزایش ۲۰ درصد تولید انگور در ملایر

مسئول باغبانی اداره جهاد کشاورزی ملایر و داور جشن خوشه برتر انگور دراین‌باره گفت: ۷۵ درصد از انگور ملایر توسط بیش از ۵۰ کارخانه فرآوری به انواع کشمش و مابقی به دیگر مشتقات انگور همچون شیره، رب و شربت انگور تبدیل می‌شود. مصطفی باقرزاده ادامه داد: مجری جشن خوشه برتر انگور بخش خصوصی است که هرسال با کمک جهاد کشاورزی این مراسم را برگزار می‌کند که امسال با توجه به جشن ثبت جهانی انگور، آیین تجلیل از برگزیدگان خوشه برتر و جشن این مراسم در آبان برگزار می‌شود. او استمرار جشنواره خوشه برتر برای هفتمین سال و استقبال خوب کشاورزان از سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره را از مهم‌ترین تأثیرهای برگزاری جشن خوشه برتر عنوان کرد که دارای استانداردهای لازم است.














امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد